Durango and Silverton Narrow Gauge Railroad train
1874 grundades staden Silverton som blev en stor 


Man kör tåget än idag, men fraktar turister istället för malm.
gruvort med guld och silver som främsta metaller.
Eftersom staden ligger på 2900 meters höjd var det besvärligt med transporterna. Man beslutade 1881 att bygga en smalspårig järnväg från Durango 74 km bort.
Denna stod klar endast 11 månader efter byggstarten.



Kanske det ger bättre avkastning?


Vi åkte med tåget från Silverton till Durango.

Här har jag tagit mig ombord.



Vi hade förbeställt biljetter.
Så här ser vagnen ut i standardklassen.

Riktig konduktör var det också.



Lite senare kom vi in i bergsområden och hade på högsta stället


Vi tuffade iväg genom dalen och följer en flod i stort sett hela vägen.

Tåget gör 20 km i timmen så det tog nästan 4 timmar.
Vi stod lite mellan vagnarna, men sen kom konduktören och
sa till oss.



Lite senare kom vi in i bergsområden och hade på högsta stället
150m stup ner till vattnet.

Här kan man se att loket håller på att fylla på vatten, det går åt mycket vatten för att göra ånga.



Här åker vi på en bergshylla, det var 15 vagnar på tåget.

Här är flera stup.


Tittut.

Tittut 2.

Här korsar vi floden.


Vi stannade och plockade upp några killar som åkt skidor i 3 dagar.

Här är flera stup.



Tittut 2.

Här korsar vi floden.


Vi stannade och plockade upp några killar som åkt skidor i 3 dagar.
Det tar en hel dag att klättra upp till toppen och 5 minuter att åka ned, inget för veklingar precis.




En jätterolig heldag!



Väl framme så åt vi kvällsmat på stationsrestauranten.



En jätterolig heldag!
/Nils